3 steg til en aktiv livsstil!

Du har kommet i gang med trening, men motivasjonen svinger og øktene er lite regelmessige - hva gjør du? 

Det kommer ofte noe i veien for treningen eller det er kjedelig å holde på alene. Hvordan skal vi klare å få aktivitet til å bli en vane og slepe oss ut økt etter økt?

Jeg tror du kommer langt med følgende 3 punkter: 

More...

1. Hvorfor            2. Strategi            3.Vane

Det kommer ofte noe i veien for treningen eller det er kjedelig å holde på alene. Hvordan skal vi klare å få aktivitet til å bli en vane og gidde slepe oss ut økt etter økt? Jeg tror du kommer langt med følgende 3 steg:

  1. Finn dine viktigste grunner til å trene
    Jeg tror vi alle må finne ut hvorfor det er viktig for oss med bevegelse i hverdagen. Hvorfor er det viktig for deg å trene? Er det for helsas skyld eller for å få bedre humør og lettere sinn? Finn DINE viktigste grunner. 
  2. Lag strategier
    Når du vet hvorfor det er viktig for deg er det lettere å motivere seg. Likevel kommer ofte all slags ting i veien. Dersom du på forhånd har laget noen strategier for å hoppe over "hindringene" så får du kanskje treningen unnagjort likevel. For eksempel å lage en avtale med noen!
  3. Gjennomfør til du har en vane (lettere sagt enn gjort!)
    Dersom du vil ha en aktiv livsstil og ønsker at treningen skal bli en naturlig del av hverdagen, er det å få på plass vanen kanskje noe av det viktigste. Litt er bedre en ingenting så lenge vanen blir opprettholdt. Du kan ha verdens beste treningsøkt, men det blir aldri en vane om superøkten er kun 1 gang i måneden..

Jeg har skrevet litt mer utfyllende om alle punktene. Selv har jeg hatt god bruk for strategier for å få treningen unnagjort, og tanken om at litt er bedre enn ingenting. Så kan du jo si at dette er jo jobben min, og lett for meg å trene i hverdagen. Da vil jeg presisere at jeg også sliter med treningsmotivasjonen innimellom. Min jobbhverdag er lite stillesittende, og jeg har en aktiv jobb. Derfor er det mange ganger lett for meg å skulke unna "ordentlig" treningsøkter og treningen uteblir eller blir halvveis. Da er det godt med litt drahjelp eller verktøy. Håper noen av dem passer for deg! Lykke til! 

Mer informasjon om hvert av punktene

- Rikke