Hvordan få gjennomført treningen vi har planlagt?

Treningsuka er planlagt, men allerede på mandag skjærer det seg. Hva gjør du?

Du sitter fornøyd søndag kveld og har planlagt trening mandag, onsdag og fredag. Denne uken skal bli så bra! Du har en plan, du gleder deg - nå er du i gang. Allerede mandag kommer det ting i veien for treningen...

More...

Mandag kommer og livet kommer rett og slett litt i veien.
Det blir overtid på jobb, kø hjem, sultne barn venter på middag, og etter du har kjørt sistemann til og fra trening, kveldsmaten er fortært og ungene lagt, er trening det siste du tenker på.

Onsdagen går heller ikke knirkefritt, og du rekker ikke den gruppetimen du hadde ønsket å bli med på.

Når fredagen kommer tenker du at det er jo ikke vits å trene i dag, jeg har jo ikke fått det til tidligere i uka! Jeg får vente til neste uke...

Kjenner du deg igjen? Mange av oss tenker ofte i banen alt eller ingenting når det kommer til trening. Da blir det ofte 4 ganger i uka og fullt kjør i januar, før vi ser at vi ikke får det til i lengden og ender opp med ingenting. 

Hva er løsningen da?

Løsningen som passer for meg, passer kanskje ikke for deg. Vi er alle forskjellige, har ulike mål, drømmer og motivasjon for trening. En ting er i alle fall helt sikkert, vi når ikke de målene om treningen uteblir. 

Jeg tror det er lurt å få treningen inn som en vane.  Hvordan gjør man det da? Det blir ingen treningsvane hvis vi ikke trener i alle fall. Se for deg at vi justerer litt på ukeseksempelet over. Hva om du på mandagen i stedet for at du droppet trening helt, bare gjorde 10 minutter? Og  på onsdagen ble det kanskje bare halvparten av det du hadde tenkt, men da ble det i alle fall noe!  Selv om ikke det var de aller beste treningsøktene du har gjennomført, har du likevel bidratt til å få inn rutine og en vane. Det BLE trening mandag og onsdag og dermed også lettere å få til på fredag.  Og da sitter du igjen med et ganske annet utgangspunkt for neste uke.

Skal, skal ikke..?

For hver uke som går, vil det bli litt og litt lettere, og treningen vil bli mer og mer innarbeidet som en del av hverdagen. Valget om trening eller ikke trening blir kanskje ikke like tungt som det var.  Jeg sier det vel nesten i hver post jeg skriver, men jeg tar det med igjen: Alle monner drar!  Husk at litt her og litt der er så mye, mye bedre enn ingenting!! 

"Den beste treningen er den som blir noe av" - klisjestrofe, JA! Men det er jo faktisk sant.
- Rikke