Slik kler du deg for kulda!

Her er våre tips + sjekkliste!

Vinteren har kommet, og snøen gjør mørke novemberkvelder lysere. Om ikke snøen blir liggende, har det uansett blitt kalde kvelder og gradene kryper seg nedover. Det gjelder å kle seg godt, men hva betyr egentlig det? Her kommer noen erfaringsbaserte tips fra meg og deltakerne våre! 

More...

Utetrening med Vilje eller løpetur i skogen? 

Altså, først og fremst må en jo kle seg etter hva en skal holde på med. Det er forskjell på en kontinuerlig løpetur der vi er i moderat - høy intensitet hele tiden, eller en kombinert økt med lavere intensitet på "stillestående" styrke-øvelser. Skal du være med på våre treninger synes jeg derfor det er bedre at du kler deg litt ekstra enn på løpetur, og lag på lag som kan tas av og på etter behov.

For å regulere temperaturen bruker vi ulike lag - et lag tett på kroppen (superundertøy/ull), et mellomlag (fleece/ull) og et ytterlag (jakke)

Superundertøy eller ull innerst

Innerste laget bør været superundertøy, eller ull om det er kaldere. Det transporterer fukt/svette bort fra kroppen og holder deg varm og tørr. Husk både stillongs, trøye og ullsokker! 

Fleece- eller ullgenser

Neste lag bør være en tykkere genser, gjerne ull eller fleece. Selv velger jeg fleece, og synes det er supert! Dette laget skal isolere og varme. 

Vindtett jakke og bukse

Til slutt bør du ha en jakke som i hovedsak skal holde vind og regn ute. Det er positivt om jakken også "puster" slik at den transporterer bort eventuell fukt. Når det blir skikkelig kaldt, må vi gjerne ha tykkere jakker. De "puster" ikke like godt, men isolerer og varmer mer. 

På beina har jeg "sverget" til en skibukse (langrennsbukse) disse sesongene, og det har vært helt supert. Skibuksa er tykkere enn tights, vind- og vannavstøtende foran på lårene men myk og behagelig. Jeg har startet med vanlig tights om sommeren, og utover høsten har jeg byttet til skibukse uten noe under. Deretter tar jeg på superundertøy under skibuksa, og på vinteren har jeg ullstillongs. På de kaldeste dagene hadde jeg ull-truse i tillegg for rumpa! 

Tilbehør

Tilbehøret er skikkelig viktig!! Ikke glem Lue, hansker og hals! 

  • Hansker - gjerne noe varmere enn tynne vanter, men alt er bedre enn ingenting!
  • Lue/pannebånd - Dette er et MUST i høstkulda. Om du velger mors strikkede variant, eller en reklamelue fra bedriften er ikke så farlig. Det viktigste er at vi har noe på hodet! 
  • Bøff/hals eller mindre skjerf - Noe i halsen hjelper også godt når det blir kaldt. Selv liker jeg helt vanlig hals/buff som bedrifter deler ut med logo på (kanskje vi også snart!!). Du har originalversjonen som er dyrere, men det finnes mange varianter - poenget er å beskytte halsen for kulda, og et skjerf blir fort litt i veien når vi trener. Kanskje kan du lage deg en perfekt hals? Klippe et tøystykke og sy sammen! 
  • Sko med mønster på sålen eller i verste fall brodder. Personlig bruker jeg et par goretex-joggesko jeg fant på salg i fjor. Jeg husker ikke skomerke, og de kosta ikke mange hundrelappene, men har holdt meg varm, tørr og har godt mønster under slik at jeg ikke sklir på glatta. Flere av deltakerne holder seg til vanlige joggesko. Husk ullsokkene!
Sjekkliste
  • Unngå bomull - det suger til seg fukten og holder på den!
  • Ull eller superundertøy innerst
  • Fleece eller mer ull som mellomlag
  • Vindbukse/langrennsbukse/overtrekksbukse/vintertights
  • Vindjakke evt. regnjakke 
  • Lue, hansker, hals
  • Ekstra jakke/genser til hjemturen om du bare har en tynn vindjakke 
  • Husk refleks!